تابلو فرش (3)

حمام و سرویس بهداشتی (16)

سرامیک (166)

کاشی و سرامیک استخری (4)

کاشی و سرامیک خوب چه ویژگی هایی دارند؟

کاشی و سرامیک ها یکی از پرکاربردترین مصالحی هستند که برای پوشش کف و دیوار ها استفاده می شوند. برای انتخاب یک مصالح مناسب در این زمینه باید موارد مهمی را در نظر گرفت که به آنها می پردازیم.

کاشی چیست: کاشی نوعی آجر است که ضخامت آن کمتر بوده و روکشی از جنس لعاب دارد. اجزای تشکیل دهنده کاشی دو بخش است:

  • بخش سفالی: این بخش قسمت اصلی کاشی را تشکیل می دهد. به این بخش استخوان‌بندی کاشی نیز می گویند.
  • بخش لعاب کاشی: توسط ماده‌ای شیشه‌ای روی سطح سفالی کاشی را پوشش میدهد.

سرامیک چیست: سرامیک به هر ماده‌ی غیرآلی اطلاق می‌شود که از مخلوط ماسه، خاک رس و فلدسپاردر دمای بالا تولید می شود. این ماده توسط لعابی شیشه ای منسجم شده و دارای خصوصیات زیر می باشد:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • مقاوم در مقابل جریان الکتریسیته
  • سخت و غیر قابل حل در حلال‌ها

فرق کاشی و سرامیک چیست؟

در واقع می توان روی قسمت سخت کاشی را توسط لعاب هایی با جنس های مختلف پوشش داد. این لعاب شکل زیبایی به آن می‌دهد. اگر لعاب از جنس سرامیک باشد به آن سرامیک گفته می‌شود. البته در گذشته ابعاد کاشی‌ها کوچک‌تر از سرامیک بود، اما امروزه کاشی‌ها هم در ابعاد گوناگون و متنوعی تولید می‌شوند.

تفاوت کاشی و سرامیک در نحوه فرآوری آنها است که به استحکام متفاوت آن ها می انجامد. در مراحل تولید کاشی، به دلیل ظریف بودن آن وزن پرس کمتری اعمال می شود. در تولید سرامیک به دلیل استحکام بالاتر محصول از پرس سنگین‌تر استفاده می شود. به همین دلیل اغلب اوقات کاشی بر روی دیوار نصب می‌شود ولی سرامیک بصورت کفپوش کاربرد دارد. از دیگر تفاوت های بین کاشی و سرامیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاشی ها مقاومت کمی در برابر فشار، گرما و سرما دارند. به همین دلیل از کاشی در محیط‌ بسته و دیوارهایی که از طرف پشت رطوبت ندارند، استفاده می شود.
  • کاشی نسبت به سرامیک درصد جذب آب بالاتری دارد. از این رو بیشتر از کاشی ها برای پوشش دیوار و کارکردن در ارتفاع استفاده می شود.
  • مقاومت سرامیک نسبت به گرما و سرمای شدید، رطوبت و فشار نسبت به کاشی بالاتر است.

مزایای استفاده از کاشی و سرامیک نسبت به سایر مصالح

زیبایی، استحکام و قیمت مناسب ازجمله ویژگی‌هایی هستند که کاشی و سرامیک را به یکی از محبوبترین مصالح مصرفی برای ساختمان تبدیل کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از این مصالح در معماری ساختمان، بهداشتی بودن آن نسبت به سنگ و سیمان و سایر مصالح است. نکته دیگر اینکه کاشی و سرامیک عایق رطوبت هم هستند. نظافت آنها هم بسیار راحت‌تر از سایر دیوارپوش‌ها می‌باشد. هزینه خرید و نگهداری آنها به نسبت سنگ های ساختمانی پایین تر و مقرون به صرفه است. این مصالح بدلیل ضد سایش بودن و داشتن مقاومت حرارتی و الکتریکی بالا در آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

ویژگی های یک کاشی و سرامیک خوب کدامند؟

یک کاشی خوب باید به نحوی باشد که تغییرات ناگهانی درجه حرارت را بین ۲۰ تا ۱۰۰ درجه به خوبی تحمل کرده و دچار ترک در بدنه یا لعاب نشود. در غیر این صورت این کاشی کیفیت مناسبی ندارد. اندازه کاشی هم در صورتی که برای کف و دیوار مورد استفاده قرار گیرد، باید در ابعادی کمتر از ۲۰×۲۰ و یا ۱۰×۲۰ تا ۵۰ ×۵۰ سانتی متر تولید شوند. یکی از جذابیت‌های بصری کاشی و سرامیک تنوع بی نظیر طرح و رنگ آن است. این تنوع به قدری زیاد است که شما از این حیث حتی ممکن است دچار سردرگمی هم بشوید.

کاربرد کاشی و سرامیک

از این مصالح می توان در قسمت‌های مختلف یک ساختمان ازجمله آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی، حیاط، پارکینگ و حتی نمای ساختمان، گلخانه و حوض‌های تزئینی استفاده کرد.

از آنجایی که حفظ بهداشت و محافظت در برابر رطوبت از جمله مهمترین فاکتور ها برای آشپزخانه، محیط‌های بهداشتی، حمام و دستشویی می باشد، استفاده از سرامیک وکاشی مناسب انتخاب هوشمندانه ای است.