باربیکیو (3)

پله سنگی (2)

تیشه ای (3)

درپوش (2)

سنگ نما (21)

فرشی (2)

آشنایی با انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها

سنگ ساختمانی جزء مصالح پرکاربرد و رایج در صنعت ساختمان است. همانگونه که میدانید سنگ ها از ویژگی ها و مزایای بسیاری برخوردارند. بارزترین ویژگی سنگ های طبیعی مقاومت، زیبایی و داشتن طول عمر بالا است. بیش از صد نوع سنگ وجود دارد اما تنها از چند نوع بخصوص آنها می توان بعنوان سنگ ساختمانی استفاده کرد. در این اینجا با انواع سنگ های ساختمانی آشنا می شویم و کاربرد آنها را بررسی می کنیم.

کاربردهای سنگ ساختمانی

سنگ های ساختمانی دارای کاربرد های زیادی می باشند. در زیر به چند مورد اشاره میکنیم:

بعنوان کفپوش در ساختمان و راه پله ها

از آنجایی که تردد زیادی در این نواحی صورت میگیرد، سنگ بکار رفته باید دارای سختی بالا باشد. همچنین مقاومت سایشی و ضربه ای بالا و تخلخل کم برای عدم نفوذ آب و آلودگی داشته باشد. سنگ تراوتن و گرانیت برای کفپوش بسار مناسب هستند.

نمای بیرونی ساختمان

سنگی که در نمای ساختمان بکار میرود باید در برابر شرایط محیطی مقاومت بالایی داشته باشد. تغییرات جوی، تابش نور خورشید، باران های اسیدی و آلودگی هوا از جمله عواملی هستند که باید در نظر گرفت. سنگ تراورتن گزینه مناسبی برای استفاده در نمای بیرونی است.

دیوار و شالوده

از سنگ ها برای ساختن دیوار حائل و شالوده نیز استفاده می شود. نحوه چینش آنها به صورت نامنظم و بدون شکل است. سنگ های سخت با مقاومت فشاری بالا و وزن مشخص مناسب این کار می باشند. اغلب ماسه سنگ و سنگ آهکی دولومیتی در این موارد استفاده می شود.

پوشش دیوارهای داخلی

بسیاری از سنگ های ساختمانی دارای ظاهری تجملی و زیبا هستند. علاوه بر این بخاطر خاصیت عایق بودن در برابر صوت و گرما بهترین گزینه برای دیوارپوش می باشند.

دکوراتیو نمودن ساختمان

از بسیاری از سنگ های ساختمانی زیبا می توان برای قسمت های مختلف دکوراسیون منزل بهره برد. دیوار پشت تلویزیون، شومینه سنگی، دیوارها ، باربیکیو یا بخش هایی بصورت نورپردازی بک لایت و غیره.

آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی

بکارگیری سنگ ساختمانی در دیوارها و کف حمام و سرویس بهداشتی جلوه ای فاخر به آن می بخشد. همچنین در دیوار بین کابینتی و کانتر یا اپن آشپزخانه ها بسیار پرکاربرد است.

سنگ ساختمانی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ های ساختمانی دارای ویژگی هایی هستند که آنها را به بهترین متریال در مصالح ساختمانی تبدیل می کند. این ویژگی ها عبارتند از:

  • مقاومت بالا: سنگ های ساختمانی در برابر فشار یا ضربه های احتمالی مقاوم هستند.
  • زیبایی: اولین ویژگی سنگ ها زیبایی چشم نواز آنهاست. سنگ ها به محیط، گرما و آرامش می بخشند.
  • جذب پایین: سنگ ها از نظر جذب رطوبت متفاوتند. بسته به مکان مورد استفاده می بایست سنگ مناسب را انتخاب نمود.
  • طول عمر بالا: تمام بناهای به جا مانده در طول تاریخ از سنگ ساخته شده اند. بکارگیری سنگ در ساختمان به طول عمر آن می افزاید و ارزش بنا را چند برابر می کند.
  • قابلیت ترمیم: سنگ ها در برابر خط و خش و ساییدگی مقاومند. اما چنانچه صدمه ای به آنها وارد شود سطح آسیب دیده را می توان صیقل داد. اینگونه به شکل اولیه خود در می آیند.
  • سهولت در تمیز کردن: سطح روی سنگ های صیقلی به راحتی و با یک دستمال نمدار قابل تمیز شدن است.
  • قابلیت ساب خوردگی: سطح سنگ را می توان صیقل داد تا خاصیت جلاپذیری و شفافیت پیدا کند.
  • تنوع بالا در طرح و رنگ: سنگ های ساختمانی در انواع گوناگونی عرضه می شوند. هر یک از آنها نیز دارای تنوع بالایی در طرح و رنگ می باشند. بنابراین برای انتخاب سنگ متناسب با نوع سلیقه یا دکوراسیون خود محدودیتی ندارید.

آشنایی با انواع سنگ ساختمانی

سنگ های ساختمانی دارای تنوع زیادی هستند. کشور ما از لحاظ معادن سنگ طبیعی رتبه چهارم را در دنیا دارد. در زیر به معرفی چند مورد از سنگ های معروف ساختمانی می پردازیم.

سنگ مرمریت: سنگ مرمریت محبوب ترین سنگ ساختمانی است. درون سنگ مرمریت رگه های مختلفی وجود دارد و باتوجه به این رگه ها و درصدشان، رنگ سنگ نیز تغییر خواهد کرد. مرمریت جز سنگ های آهکی است. این سنگ برای استفاده در حمام و سرویس بهداشتی مناسب نیست، چرا که کمی رطوبت را جذب می کند.

سنگ مرمر: سنگ مرمر از لحاظ اسمی شبیه به سنگ مرمریت است. اما باید بدانید که تفاوت های زیادی دارند. سنگ مرمر را می توان بهترین سنگ ساختمانی عنوان کرد که در تمام قسمت های ساختمان قابل استفاده است. همچنین این سنگ گرانترین سنگ ساختمانی می باشد. ویژگی منحصر بفرد این سنگ قابلیت عبور نور بصورت بک لایت است که جنبه تزئینی پیدا می کند.

سنگ گرانیت: گرانیت که به سنگ خارا نیز معروف است تمام ویژگی های یک سنگ خوب را دارد. این سنگ را می توان در تمام نقاط ساختمان بکار برد. استحکام، مقاومت، عدم نفوذ آب و مواد شیمیایی و زیبایی از جمله ویژگی های این سنگ است.

سنگ تراورتن: سنگ تراورتن بعلت زیبایی محبوبیت زیادی در بین مردم دارد. همچنین بهترین گزینه برای سنگ نمای ساختمان و کفپوش است.